Historia
Efter andra världskriget (1939-1945) behövde Höganäsbolaget frakta råmaterial från Vänern och beställde därför Kvartsita samt syster-skeppet Magnesita från Holms skeppsvarv på Råå i Skåne. Fartygen skulle klara sträckan Göteborg-Höganäs i öppet vatten och de skulle kunna drivas med minimal bränsleförbrukning. Kvartsita byggdes därför 1945 som en motorseglare med galeasrigg.
1953 såldes hon till Farsund på Sörlandet i Norge och döptes om till Bono, masterna ersattes av en stålmast med lastbom och en stor styrhytt byggdes i aktern. Från Farsund gick hon med olika typer av last på Norges västkust.
1986 köpte Föreningen För Fulla Segel skutan och gav henne tillbaka hennes gamla namn – Kvartsita. Följande år renoverades hon grundligt och riggades åter, denna gång som skonare. Midsommardagen 1987 återinvigdes hon med pompa och ståt.
Omriggning till toppsegelskonare
2021-2022 riggades Kvartsita om till toppsegelskonare. Med bram och märs på fockmasten seglar Kvartsita bättre och segelsättningen speglar dessutom en vanlig segelsättning på 1800-talets mitt.