Du är här: SeglaSkuta.seForumEvenemangSALTKRÅKAN? 5-7 okt?

Starta ny tråd

Forum: Evenemang

SALTKRÅKAN? 5-7 okt?

Kiki Beije/ Sy Ellen skrev 16 juli 2012 kl. 21:04:

Hur var det vi sa med Saltkråkan? Ellen har bokat in helgen 5-7 oktober!
så här i virriga semestertider med mycket jobb...

Kommentera på tråden

21 kommentarer:

Kiki Beije/ Sy Ellen skrev 16 juli 2012 kl. 22:12:

För förklaring se SSF’s blogg: http://ssfseglamera.blogspot.se/2012/07/saltkrakan-race-i-stockholm-liten.html

Johan Nilsson skrev 17 juli 2012 kl. 08:04:

Jag var helt övertygad om att Saltkråkan skulle gå sista helgen i september i år, och det har jag sagt till alla som frågat....står så på följande sida också,så det måste vara fler som uppfattat det så:http://fartygsbevarande.ning.com/

Fredrik Karlsson skrev 17 juli 2012 kl. 12:02:

Hej!

Vi på Jens Kiil har planerat in Saltkråkan till sista helgen i september i år. Har en annan grej inplanerad till första helgen i oktober.

Hälsningar
Fredrik
Jens Kiil

Kiki B skrev 17 juli 2012 kl. 15:08:

Bra, tack! Hoppas jag får svar från varje skuta så att jag vet vilka jag måste kontakta för att dubbelkolla att den informationen har gått fram -
Är det någon som vet vem som är ägare/skeppare på lilla skutan Nike?

Vad säger:
Svanen
Biscaya
Helmi
Shamrock
Sunbeam
Tre Kronor
Deodar
Sofia-Linnea - om detta?
Fredrik Leijonhufvud - hur är det med Skeppsholmsgårdens båtar Lova och Kajsa-Lisa?

Kiki Beije /SY Ellen, SSF skrev 18 juli 2012 kl. 15:29:

OK! (pusst)
Nu har jag fått lite klarhet i saken - FÖRSTA HELGEN 5-7 OKT KVARSTÅR för SALTKRÅKAN RACE 2012.
Jag har dubbelkollat med kaptenen med bästa minnet på Ellen, som var närvarande under mötet i mars, att där och då bestämdes ingenting JUST för att alla skutor inte fanns representerade - det som sen har hänt är att jag aldrig fick svar från alla skutor på mail heller och därför inte bekräftade en ändring. Sunbeam sa "OK" för ändring, Anna-Sofia/ Jens Kiil och Skeppsholmsgården sa "Vilket som av helgerna går bra"
Någonting mer i ämnet har alltså inte sagts och därav kvarstår första helgen 5-7 oktober som datum för Saltkråkan Race!
MEN jag tar med mig alla era åsikter och våra diskussioner till årets skutträff och så föreslår jag att vi planerar ett möte under söndagen där vi kan lyssna till alla argument och bokar in ett möte under vintern för att BEKRÄFTA en ändring av datumet då alla skutor ska ha en representant på plats (även de som nu kanske missar skuthelgen pga förvirring).

Ha en fortsatt trevlig sommar och så ses vi i Napoleonviken för att göra upp den 5e oktober som vanligt!

Fair Winds
Kiki

Calle Ring skrev 19 juli 2012 kl. 01:21:

Hej folks,
jo jag vill ödmjukast peka på ett fenomen som osvikligt inträffar varje år. Det är det faktum att frosten dyker upp de första dagarna i oktober med hala däck och klippor. Till detta hör också att vindarna ofta uteblir. Efterv43 år med segelfartyg , har jag lärt mig. Det är ALLTID en väsentlig väderskillnad mellan 7e-helgen och den innan. Tittar vi tillbaka till den 10 september, så badas det i fortfarande varmt vatten. tumregel- 9 oktober= 9 grader i vattnet. Nu förstår ni nog varför vindarna blir lite labrare.
Diskussionen fram och tillbaka söndrar tyvärr nu såväl möjlighet och intresse att deltaga och detta är synd. Jag befarar att årets evenemang blir platt fall.
Som jag tidigare givit uttryck för, vore det kul om vi kunde få lite skepp från Tyskland, Finland, Danmark och inte minst från Västkusten.Dessa skulle nog vilja komma om ett Archipelago Tall Ships var en aning tidigare. Jag vill helst se detta i början av september för att vi skall kunna få till något riktigt häftigt över en långhelg med riktig fjärdbränning, laguner och glam. Att Saltkråkan skulle vara någon sorts säsongsavslutning, anser jag vara nonsens, då vi alla har olika program och resurser. Jag brukade segla Värmdö runt på vintrarna tidigare.
Näru, nu är det nog bäst att låta sunt förnuft råda. Längre race, mackaihandenlunch och ge järnet! Hej å hå!
friska vindar,
C.

Calle Ring skrev 19 juli 2012 kl. 01:25:

Jo, en sak till, - tänk om det blir 2 Saltkråkan Race....- med vad det innebär.

Kiki Beije/ Sy Ellen skrev 19 juli 2012 kl. 13:16:

Tack Calle!
Som sagt, fler skutrace är aldrig fel men jag tror inte man behöver kalla de båda för Saltkråkan? Nu har jag bara deltagat i Saltkråkan-traditionen som instruktör sen 2007 och inte haft inblick i all politik bakom förrän det senaste året som styrelseledamot och numer stiftelserådsmedlem på Ellen men nog tycker jag att du är allt för hård när du säger att årets Saltkråkan skulle bli platt fall du vet inte vad som händer på organisationsfronten, säg AYE så skriver jag upp dig som frivillig på att hjälpa till med organisationen av Saltkråkan och annars får vi väl vänta och se vad som helgen bjuder på detta år! Det är väl det som är lite spännande med Saltkråkan också, den lever lite sitt eget liv och man vet aldrig vilka besättningar som kommer bjuda på den bästa underhållningen... personligen tycker jag att Constantias intågande till grillplatsen sjungandes och bärandes på sin avbrutna storbom fortfarande ligger i ledningen! (2007-2008 var det va?)

Calle Ring skrev 19 juli 2012 kl. 23:12:

Jo, jag menar att det är risk att det blir två Saltkråkor,
det ena sista helgen i september och nästa första ( kalla, blöta- slå vad...) helgen i oktober. Vi kommer gärna och bränner, men helst sista i september. Det är därför jag blir lite bekymrad.
Tänk om det blir en sådan där stilla soldag i oktober- som glas. Men inte mycket att tävla i. Vackert. Kolla in SMHI tio år bakåt för sagda helger, det kan ge en vink.

Fredrik Leijonhufvud skrev 19 juli 2012 kl. 23:52:

Hej!

Vi på Skeppsholmens folkhögskola hade prel. bokat sista helgen i september. Tror att vi missuppfattade mailrundan angående byte av helg - eftersom ingen tycktes opponera sig trodde vi att det blev byte. En anledning är också att vi använder veckonr i planeringen och att v 39 brukar avslutas med kråkracet. Vi seglar preliminärt Kajsa-Lisa, Lova och Sofia Linnea. En viss förvirring fanns dock under skolans läsårsplanering. Vi försöker planera seglingsdagar i samband med kråkracet för att öka intresset för skutsegling bland deltagare i alla kurser. Det går säkert att ändra till första helgen i oktober.

Ursäkta sent svar, men det beror på semester.

Fredrik Leijonhufvud skrev 19 juli 2012 kl. 23:57:

Angående eventet som jag la upp på fartygsbevarande.ning.com och som Johan refererar till, så står det "preliminärt datum" just för att jag inte visste om det skulle bli detta datum, men att jag uppfattade det som att det lutade mot det. Ska jag ändra till första helgen i oktober och ta bort "preliminärt"?

Kiki Beije/ Sy Ellen skrev 20 juli 2012 kl. 02:30:

Ja, det var ju oturligt att det blev sån förvirring - det är ju det som är svårt att bestämma nånting när alla är ute o seglar på olika håll så innan vi har träffats alla skutorna så är det fortfarande det gamla som gäller av princip, sen är det ju som sagt ingenting som hindrar att man seglar två helger för de skutor som har bokat upp nånting annat den 5-7e oktober - så ja, kallar du den seglingen Saltkråkan får du gärna ändra datumet på eventet, för innan någonting annat är bestämt är det första helgen som är Saltkråkan.
Calle - ni kan ju självklart ordna ett mindre race sista helgen i september och trimma besättningen inför, men kalla det inte Saltkråkan är du snäll, för att undvika ytterligare förvirring!
Nu ska jag själv ut o segla så vi hörs mer till hösten!

Calle Ring skrev 20 juli 2012 kl. 09:19:

Jag vill inte underblåsa den uppståndna situationen med förslag till alternativa datum- i dagsläget. Hoppas bara att det blir så att vi får se armadan spänna sina stolta segel över fjärdarna- många. Sedan underkastar jag mig majoritetsbeslut, alternativt någon/några som styr det här med stadig kurs.
Jag skall berätta för er någon dag hur det är att segla runt i Karibien under ett antal år.Turkost, vitt, mörkblått, varmt, 7 m/s, sopdoft, palmer, ständigt underhåll, intellektuellt utarmande som största faran. Så dra in lite pengar... På gott och ont, alltså. Vi flög hem varje vinter en månad och fyllde på, kastade snöboll. Hoppas få se fler segelfartyg på gemensamma äventyr i skärgården, - oftare, mycket. Här är det bättre.

Magnus Karlsson skrev 7 september 2012 kl. 18:31:

Sunbeam har planerat för race den 28-29:e september och behöver få klarhet i om evenemanget flyttas till 5-6 oktober. Sannolikt kan vi inte vara med om det blir i oktober

Kiki Beije skrev 10 september 2012 kl. 17:49:

Racet kvarstår till den 5-7 oktober - det blev aldrig något beslut om att flytta det pga att det inte kom något gensvar från de andra skutorna, som inte var närvarande på mötet i mars! Förhoppningsvis kan vi få ihop till ett nytt race till våren eller så!

mvh
Kiki

calle Ring skrev 10 september 2012 kl. 21:50:

Hej alla seghögar,
vi kommer att segla Saltkråkan varje helg, varje dag från om nån vecka eller två, eller var det tre? Å starta vid 10 så det blir några varv. Vi tycker det seglas alldeles för slött och uppgivet. Ja, 1100 går väl bra, bara vi kommer loss från alla konstiga grynnor i trakten. Förresten, så har vi nuförtiden ett hiskligt machineri i källaren vilket betyder att vi kan lägga en mera retfull bana bland kobbar ock skär.Vi släpar Ellen upp till Stureplans njutningar om det regnar bara. Slutet av september är ju så gossigt och in i oktober tar vi rävstolan runt halsen. På Svanen bangar vi aldrig- till storms! Hej å hå! Vi har dessutom granvakt....

Kiki Beije skrev 10 september 2012 kl. 22:47:

Haha, granvakt? innebär? :D

Calle Ring skrev 11 september 2012 kl. 21:16:

Jo sörru,
Ellens besättning brukar krypa ner och knyta fast en gran i våran roderskädda. Om det till äventyrs skulle vara ledigt för att Ellen fått ärtsoppan i halsen, så brukar Constantia lura i vassen med en ännu större gran. Men si, vi kan nog hitta på något så ni får lite att tänka på däruppe på berget...

Eva Karlsson skrev 30 september 2012 kl. 07:22:

Hej
Jag undrar när ni startar från Napoleonviken den 6 :e oktober på väg till Saltkråkan race. För vi landkrabbor som vi se alla fina skutor från land (Tyresö)

Kiki Beije skrev 30 september 2012 kl. 20:09:

Hej Eva!
Vi kommer nog segla ut runt 11tiden från Napoleonviken och sedan går startskottet vid 12 längst ned på Ingaröfjärden!

Calle Ring skrev 18 oktober 2012 kl. 19:01:

Hej,
det var trevligt att träffa ett gäng stolta skepp och deras glada besättningar. Nu hoppas vi inför nästa år på en längre segling med ett tätare äventyr. Det vore kul med en annan banläggning eftersom år efter år är det bara kryss/läns. Jag föreslår att mot erfarenheter av vindriktningen som i stort alltid är densamma, banan läggs med mera halvvind/slör. Det blir då också en jämnare fördelning skeppen emellan och lite mer trimma segel och handhavande.

Kommentera

Namn

E-mail (syns inte på hemsidan)

Din kommentar

Senaste trådarna

Tipsa någon